Wednesday, 6 April 2016






Terus ke cerita dinner ;0
Tapi dinner jam 7 petang macam tu :)
So petang2 rajin sket nak masak2 so fikir punye fikir tekak rase nak makan asam ikan pulak :)
Tanye encik google resepi ikan masak asam hihi :)
Padahal fikir nak masak resepi simple2 je pun ;p
So ade resepi tu pakai ikan kerisi
Sebab haku tak pernah masak asam pakai ikan kerisi so marila mencube :)
Kebetulan terbeli banyak ikan kerisi kat pasar malam minggu lepas2 muahaha :)
Stok terlebih sudaaa :) marilah menghabiskannya :)







So penyediaan masak asam ikan kerisi ni mudah2 je

Ikan kerisi tu lumur2 je dengan garam,serbuk kunyit,serbuk lada sulah

Pastu goreng dulu



 



Kemudian minyak yang goreng ikan tadi tuangkan sedikit biar tinggal ala2 nak tumis2 je

Tak payah pakai minyak2 sangat anggaran dalam  sudu makan camtu je :)
Kemudian tumis hirisan kunyit,bawang merah,bawang putih,halia,cili padi,cili merah

Serai pulak ketuk2 bagi pecah2 je gorengkan semua ni

Agak2 kekuningan tu terus masukkan air asam jawa

Air asam je tau jangan pulak masukkan sekali biji asam jawa tu hihi ;p
Kemudian kacau2 jap






Kemudian masukkan ikan kerisi yang dah digoreng tadi

Tak payah masukkan garam sebab ikan tadi kan kita dah lumur sket garam

Kurangkan garam dalam makanan kita ok :)






Tadaaa dah siap :)
Mudah dan simple je untuk makan malam :)
Sedap makan panas2 dengan nasik panas2 lak tu :)






Pas siap tu haku buat telur dadar

Kemudian goreng ikan masin jugak :)
Hmmm kenyang alhamdulillah :)







Ok lah korang nak tido dah jam 12.49 malam ni esok ade keje lak ha ha :) daaaaaaa




No comments: