Sunday 7 April 2013

MERAYAP..;p


nak kuar merayap sambil pakai tdg baru hihihihihi ;p
daaaa nanti kite sambung borak k? :)
*memangla perasan borak ngan sape ntah hihihihi ;p


tp mkn dulu sebab lauk dari tepeng semalam ade ;0...haku ratah2 je fuhh memang mantap kot masakan ibunda cik farah ni...:) habis masakan sotong encik somi bedal ;p


malam ni kalau teringin nak makan leh ajak encik somi gi restoran satay padang tu..sedap kot nak cube makanan lain lak atau nak order satay padang lagi hihihihihi ;p..



td adik haku kat kg hantar gambar ni kat haku..berlaku kat halaman umah kampung haku...ni dinamakan 'halo matahari'..kat tempat haku takde lak sebab haku tak nampak matahari pun he he he....ni adik haku yg amek td kat kg..


 apa tu halo matahari???

































Fenomena halo (bahasa Greek: แผ…ฮปฯ‰ฯ‚) adalah lingkaran cahaya seakan-akan pelangi yang mengelilingi Matahari atau Bulan. Ia adalah sejenis fenomena optik. Ia adalah fenomena yang lebih kerap terjadi daripada kejadian pelangi. Di bahagian Eropah dan sebahagian daripada AS sering berlaku dan boleh dilihat dalam lingkungan dua kali seminggu. Pernah gempar di utara Semenanjung Malaysia apabila fenomena ini berlaku antara pukul 2.15 petang hingga 2.40 petang, 6 Ogos 2007 yang lalu.
Terdapat banyak jenis halo, tetapi kebanyakannya terjadi dari kristal ais dalam awan sirus sejuk yang terletak pada ketinggian 5–10 km di lapisan troposfera atas. Bentuk dan orientasi kristal-kristal ini menentukan bentuk halo yang terjadi.
Kekerapan kejadian melibatkan pusingan radius 22° halo dan sundogs(Parhelia). Dalam gambarajah menunjukan matahari di kelilingi oleh 22° halo dan dilambungi (sisi) oleh sundogs. Parhelic circle pula adalah biasan cahaya kristal yang melepasi sundogs dan mengelilinginya. Kadangkala ia melapisi keseluruhan ruang langit dalam latitut yang sama dengan matahari. Pembinaan tangen ketinggian dan rendah (Upper Tangent arc and Lower Tangent arc) menyentuh secara terus dengan 22° halo sama ada di atas atau dibawah matahari. Pembinaan Lengkungan (Circumzenithal arc) akan terjadi di atas semua kristal tersebut.
Radius 22° halo tidak kelihatan. Ia seperti helaian yang berlapis-lapis atau habuk pada permukaan awan cirrus yang nipis. Awan ini sejuk dan mengandungi ais kristal walaupun pada iklim yang sangat panas.
Halo sangat besar. Ia selalu mempunyai diameter yang sama dalam posisinya di langit. Kadang-kadang hanya sebahagian sahaja yang muncul. Semakin kecil cincin cahaya yang terbias muncul mengelilingi matahari atau bulan dihasilkan oleh corona dari lebih banyak titisan air daripada dibiaskan oleh ais kristal. Ia tidak mengaitkan bahawa hujan akan turun.
Apabila ingin melihat halo pastikan kedua mata anda dilindungi dari pancaran matahari. Jangan sesekali memandang terus dan lama pada halo. Sembunyikan matahari dari penglihatan di balik binaan, bangunan atau apa-apa sahaja. Berhati-hati apabila mengambil gambar halo tanpa pelindung matahari. Ia sangat merbahaya untuk mengambil gambar terus terutamanya mengunakan kamera SLR.



so haku takla terkejut & terheran sgt sebab pernah baca tentang halo matahari & halo bulan...rasenye haku pernah nampak kedua2 halo ni tp haku just nampak dan search setakat tu je la..kuasa Allah kan..kite bersyukur dan kagum dengan ciptaanNya tu..lagi2 kite ni pun ciptaanNya kan :)..



so td keluar jugak gi Kg Melayu Subang tu...buat ape kat situ??? ;p..kat situ ade 1 kedai cina tu yg haku selalu jugak gi sebab dia mcm gedung n besar...byk brg2 rumah yg dijual kat situ..letih jugak kot round2 dalam tu ;p..lepas beli sket2 terus balik ke pangkal jalan semula ha ha ha ...tp kejap je la sebab lepas tu ke kedai bakeri lak...ewah2 semangat beli acuan2 coklat lak...ye ni hobi terbaru haku skrg ni dalam proses belajar cara2 buat coklat sendiri ;p...semangat je lebih kan pastu nak buat tu depend on mood jugak muahahahaha ;p..idea ade tp tu la belum ditransformasi lagi ke luar otak..(suke2 je haku gune perkataan ni kan ;p)



hmmm bile nak rajin ni kan..tungguuu cik mood mariiiiii ;p



pastu malam buat kueyteow sup lak..kunun2 nak buat mcm restoran padang tu la kan..sekali apesal rase tak same ek??? grrrrrrr tp boleh je makan malas nak ckp byk nanti haku cube lagi bagi rase same mcm kedai ha ha ha ;p.. 




cube korang bukak link ni : eh dia memang kelakar kan ;p I LIKE!!!! 

http://www.youtube.com/watch?v=rnxQhMQsl34&feature=youtube_gdata 


beliau dah masuk islam tau tu sebab ade sebut assalamualaikum tu :)



  ni beliaunye blog --> titlisbusykitchen.com


punyela layan rancangan masakan yg kelakar ni sedar2 jam sudah 2.40 pagi ;0..makkkkkkkkkkk dah2 jom gi tidoooooooooooo ;p..

 

No comments: