Sunday 7 February 2021

GULAI IKAN RINDU KAMPUNG

 


Gulai ikan ni memang dah sampai tahap menu wajib ada masa aku kat kampung dulu 😃 tak kira samada mak aku ke tok aku ke mak sedara aku ke kerap je dorang masakkan kena pulak ada ulam2 , sambal belacan , ikan kering , timun dengan telur dadar ya ampunnnnn 😄 nikmat tak terkata lah dulu2 hehe tapi bila aku dah mula merantau dari 1 negeri ke 1 negeri gulai ikan aku dah jarang nak makan aku makan semua menu yang ada di tempat aku menetap seketika maklumla lain2 negeri lain pulak menu dengan cara masak dan aku pun jenis tak memilih semua aku hadap asalkan halalan toyyiban 😘

Hari ni aku dok borak2 dengan sahabat 21 tahun aku tu sekali timbul resepi gulai terus aku masakkan hari ni sebab bahan2 masak semua ada cuma bendi je takde tapi ada kacang buncis jadilah dari takde kan alang2 nak layu dah baik aku campak je dalam gulai ikan aku tu sedap jugak melayan makan hihi 🤣 

👩‍🍳🥘 Tekak orang kampung jumpa GULAI IKAN macam jumpa intan berlian 😄 apapun Bismillah...😘👍

 Tumis Hirisan Bawang Merah , Bawang Putih , Halba Campur ( Halba , Biji Sawi , Jintan Manis ) , Daun Kari sampai naik bau wangi kemudian masukkan Serbuk Kari Ikan dibancuh dengan sedikit Air tumis sampai PECAH MINYAK 😄 ( terbit minyak antara adunan serbuk kari ikan dengan air tadi ) Kemudian masukkan Air , Asam Jawa , Garam , Santan Dah mendidih kuah baru masukkan Ikan & bendi ( kalau ada ) Siap Alhamdulillah 😘💪

No comments: