Friday 31 May 2019

NAK HABIS RAMADHAN BARU NAK UPDATE 😄



        Hai korang 😃 sihat ke? masih tabah mengharungi puasa sikit lagi je nak habis dah ni kan 👍 lame aku tak menaip bukan sebab tak larat sebab puasa 😄 tapi sibuk dengan urusan kehidupan seharian kan , blog pun sesekali je bukak maklumla mana nak fikir masak untuk berbuka lagi untuk sahur lagi kan 😘

           Semalam baru aku start buat kueh raya

Bangkit Cheese nama diberi ewah hehe
 tu pun sampai jam 1.30 pagi aku masih setia membakar bila dah siap tu terus terbongkang tido haha dah nak bamgun sahur lagi kan memang ting tong la 🤣

Tapi aku dah masak siap2 lah untuk sahur tu sementara kueh tengah dibakar kan 
2 in 1 aku semalam 😅
Jadinya bangun sahur panas2kan je terus makan pastu lepas subuh tido sekejap mengantuk weh 🤣🤣🤣

Ok dahla bebel pasal lama tak borak kat sini kan hehe jom aku update sepanjang ramadhan aku tahun ni 💖



Ni moreh kat masjid
Aku dengan encik suami memang suka moreh kat masjid ni sebab menu dia sedap2 hehe
Alhamdulillah 💖
Pulut Seri Muka dengan Popia Sambal
Air pulak Kopi O panas
Memang segaq la mata pastu 😄


Jus Lobak Merah dengan Oren
Sedap minum sejuk2
Azam nak banyakkan minum jus buah je 
Tapi time rajin je dapat minum 😂


Menu atas ni Nasi Beriyani Ayam dengan Air Teh Hijau
Sedap aku beli di bazar ramadhan 😘


Menu kat atas aku beli di bazar ramadhan je
Senang hidup kan haha
Rasa tak seronok pulak kalau tak ikut serta meriahkan bazar ramadhan gituuu 🤣


Sebenarnya sambal belacan boleh je tumbuk sendiri tapi aku kan tak berapa makan belacan tapi kalau ada aku ok je layan sambal ni aku makan masa sahur hmm sedap layan makan dengan nasik panas2 😘


Ni masa hari pertama nak sahur 
Tu yang rajin sikit hehe
Pastu? ringkas2 sudah untuk sahur 🤣
Menu di atas aku masak Ikan Percik


Menu di atas Nasi Royale Daging Sambal Hitam dengan air MilkTea Horlicks
Sedap air tu , nasik pun sedap 😍
Syukur Alhamdulillah 💖


Menu di atas pulak hari pertama berpuasa
Beli je kat bazar kecuali ayam tu beli di kfc


Kerabu bazar ramadhan memang aku suka sebab rasa dia macam mak2 kita buat
Murtabak tu pulak pun sedap 👍
Aku mintak bawang lebih untuk pencicah dia sebab kari aku kurang sikit kecuali kalau makan dengan nasik ok la hehe



Sedap Nasi Arab ni 😘
Memang kerap beli jugak puas hati makan
Cepat kenyang
Beli kat bazar ramadhan tapi jauh sikitla nak dapatkannya hehe 
Sebab sedap anggap je bazar tu dekat 🤣


Beli kat bazar jugak
Tahun ni aku seimbang
Ada masa berbuka aku masak , ada masa beli di bazar ramadhan , ada masa iftar di masjid
Semua menu sedap2 belaka
Syukur 😘


Dadih durian ni sedap
Aku tambah tepung kastard sikit dengan gula melaka huii cenggini 👍 rasa dia 😍


Banyak bekas dapat
Senang kan nak makan ambil je dalam peti ais
Sedap makan sejuk2 😘


Makan guna sudu kecik je hehe jimat
Tapi tak jugak sebab sedap cepat pulak licin 🤣


Senang sikit letak dalam gelas plastik
Ambik makan camtu je 😘


Puding Coklat
Rasa ok lah 
Tapi bagi aku perisa durian lagi sedap
So cuba perisa coklat pulak
Sedap layan makan sejuk2 😘


                Nasi Arab , Kueh Mueh , Kerabu
               Semua menu bazar ramadhan je 😘


Mee Goreng Ayam dengan Kopi O Panas
Makan masa moreh
Kenyang selalu 😘
Alhamdulillah


Masa ni awal2 ramadhan
Memang rajin ke kedai makan ni hehe
Walaupun banyak kedai tutup tapi ade je 2,3 kedai bukak


Makan di food court shopping mall
Pedas kaw kaw Sambal Ayam Petai situ
Tapi licin jugak
Ajaib kan? 🤣


Puding Kastard Susu 2 warna
Padahal same je rasanya hehe 😘


Masa ni iftar di masjid
Berbuka beramai2 dengan jemaah sambil dengar tazkirah dari ustaz
Kerap cerita tentang malam lailatul qadr
Aku rasa malam 17 Ramadhan tu macam malam lailatul qadr je sebab aku perasan burung2 kat luar rumah aku tu kecoh2 bunyik jam 4.30 pagi padahal biasanya dorang start bunyik jam dekat 6 pagi
Mungkin nampak apa2 kah?
Wallahu a'lam kan
Tapi 10 malam terakhir ramadhan tu kita lipat gandakan lagi ibadah supaya dapat rebut malam lailatul qadr tu malam 1000 tahun tu


Laksa Thai kat 1 gerai di shopping mall tu memang sedap
Memang masakan thai semua sedap2 kan
Sebab berasa makanan2 dia
Mungkin sebab sos yang digunakan tu
Tapi laksa kedah jugakla juara di hatiku selamanya 😍


Lepas teraweh dengan moreh memang aku rajin singgah kat kedai runcit sebab nak beli bahan2 masak sahur kerap aku beli telur masin la kan pastu ternampak kopi atas ni aku nak cuba tengok rasa dia
Sedap weh 😘👍
Selain Kopi best , Ratu, Radix aku suka yang ni


Pulut Seri Muka memang kueh kegemaran
Tak rajin beli pun cuma bila teringin baru beli kat bazar ramadhan


Iftar kat masjid
Tunggu berbuka sambil dengar tazkirah ustaz
Seeloknya dalam 20 minit sebelum waktu berbuka tu kita doa apa2 je lah
Sebab time tu memamg cepat termakbul doanya sepantas kilat
Aku dah alami
Terima kasih Ya Allah Maha Penolong hamba-Nya 💖


Ustaz tengah bagi tazkirah
Bagus iftar kat masjid ni sebab dalam menunggu masa berbuka tu boleh dengar tazkirah , berdoa , tahlil lagi2 menu semua sedap2 😍👍


Wah khusyuk encik suami dengar tazkirah ustaz hehe 😄
Beliau memang suka berbuka puasa kat masjid tapi binik beliau ni sula merata2 iftarnya
Tu yang beliau layankan aje 😍🙈


Beli perisa kiwi pulak
Permintaan encil suami tapi bila dah makan beliau lagi suka perisa durian
So habiskan dulu dadih perisa kiwi ni baru beli yang lain pulak ye 😃


Dadih perisa kiwi
Bagi aku ok je 
Aku jenis layankan je sebab ade lagi dalam peti ais kan


Dadih perisa coklat
Enak dimakan sejuk2
Nyamannya tekak 😘


Masa ni sementara tunggu masa berbuka aku sempat lagi jalan2 gi beli bahan2 nak masak sahur dengan bahan2 masak kueh raya
Tak lama encik suami panggil sebab dah masuk waktu berbuka hehe
Perempuan kalau tengan shopping memang lupa waktu 🤣
Kelam kabut aku duduk baca doa dan bismillah...pastu zass balik letak barang2 pastu zass pi teraweh masjid dekat rumah pastu zass masak dadih dengan menu sahur 
Moreh kejap roti dengan jem kacang pastu zzzzz 😄 

Sekian cerita ramadhan aku
Sekali harung aku cerita haha
Oklah letih aku menaip tau 😄
Nanti sambung lagi ye masa free 

Selamat berbuka , berteraweh dan selamat hari raya ye korang 
Maaf Zahir Batin

Wassalam 😍

No comments: