Monday 24 May 2021

BIHUN BILIS MERAH JAMBU

 



 

Alhamdulillah pagi ni lepas subuh aku masuk opis goreng bihun yang aku dah rendam semalam dengan pewarna makanan warna merah jambu 😄 sesekali letak warna eh rasanya pertama kali aku letak pewarna makanan ni kat bihun nampak cantik jugak kan hehe tapi dok ralit2 masuk bihun sayur2 semua sekali lupa pulak aku letak sotong dengan udang muahaha 😄 takpelah rasa sedap jugak sebab aku letak bilis goreng tu 😘👍

 Oklah nak sambung makan sebab sambil taip sambil makan ni sambil tengok berita hehe jadi ni resepi ringkas bihun merah jambu aku ni 👉  

Tumis hirisan bawang putih dan bawang merah pastu bila dah dekat2 nak kekuningan tu masuk cili boh agak2 nak pedas banyak mana aku suka pedas2 tapi encik suami tak berapa nak suka jadinya dahulukanla selera encik suami hehe tapi aku ada letak serbuk lada hitam sikit jadi pedas masih terasa sikitlah ok pastu masuklah sos tiram sikit kacau2 masuk sotong atau udang bila sambal tu dah pecah minyak dan masuk 1 gelas air kemudian masuk kiub ayam 1 dengan garam kacau2 baru masuk bihun diikuti taugeh dengan sawi goreng2 jap dalam setengah jam bolehla hidang 

Hiasan bolehla letak telur rebus , daun sup , bawang goreng , limau purut ( aku lupa nak hidang hihi )  dengan keropok ( orang pantai timur macam encik suami memang suka makan ape2 je lah dengan keropok 😁 )

 

       Bismillahirrohmaanirrohiim...😘


Makan malam habis dah bihun merah jambu 😘

No comments: