Sunday 3 July 2022

DAY 1 : SANTAI DI M&Z MELATI HOMESTAY CAMERON HIGHLANDS

 


Al kisah Sabtu 2/7/2022 aku dengan encik suami naik Cameron Highlands ada beberapa urusan sikit tapi kali ni kami booking siap2 takut takde bilik hehe jadinya kali ni kami bioking M&Z Melati Homestay dalam kawasan Taman Sedia tu , sampai je masuk awal dalam jam 12 tengahari sebab bilik ada kosong kat inap desanya lepas tu kami gi makan tengahari dekat Restoran Pak Leh Chicken Rice dekat Tanah Rata sebelah bangunan Sunbirds Hotel yang aku menginap hari tu , suhu jangan cakaplah sejuk weh air dah macam air sejuk dalam peti ais bila tiba malam dah macam ais dah ha ha pijak lantai pun seram 18°C kot heeee stokin tak bawak memanglah kena bawak lepas2 ni sebab aku tak tahan sejuk sangat tapi ada hati nak naik homestay atas rasa kabus2 malam tapi encik suami dah tak nak pulak jadi masuk bilik je lah sambung makan tadi kat Anjer Restaurant dekat je dengan jalan nak ke pasar malam Golden Hill tu kedainya bertentangan dengan Casa De La Rosa Hotel

Sarapan merangkap makan tengahari kami kat Restoran Pak Leh Chicken Rice kat Tanah Rata bersebelahan bangunan Sunbirds Hotel tu , aku ambil nasi , telur masin , kerabu mangga , sambal belacan , masak lemak daging salai , air teh tarik manakala encik suami ambik ikan bakar dengan daging masak kicap , air teh o limau suam semuanya harga RM38.50

Sampai dah masa ni kat M&Z Melati Homestay

Korang boleh hubungi no tu mana tahu korang nak rasa menginap kat sini pulak kan , memang sejuk suhu kat sini lagi2 waktu malam 18°C bawaklah baju sejuk , stokin tebal2 hehe macam aku tak bawak stokin tebal haa ambik masalah sket nak rasa suam2 sikit bawah selimut tilam tu

Bilik aku pertama yang turun dari tangga tu dinamakan sebagai Inap Desa tapi bagi aku selesa lah aku dapat 2 katil queen , ada 1 single tilam , ada tv , sejadah , pemanas air , cawan , rak letak kasut , bilik air ada pemanas air , harga aku dapat sebab naik hari Sabtu RM150 , penginapan ni dekat je dengan Restoran Ayam Gepuk tu sebelah menyebelah je

Pintu masuk arah belakang ni


     2 Katil Queen pastu masa aku check in ada 1 tilam single jugak tepi katil tu


Tv , Cermin , Meja Kecik , Rak Sangkut


Tingkap boleh bukak macam ni , depan tu tempat parking kereta


 Toilet , Pemanas Air , Sinki , Tuala dengan Sabun kena mintak ye ada selipar jugak kalau tak melompat kau lantai sejuk yang amat hehe

Cantik betul bunga kat Melati ni 


 Aku suka tengok bunga2 cantik tapi ntah kenapa aku tak minat nak beli pastu hias laman rumah heeee


Besar bunga ni nak sama besar je dengan muka aku kan hihi 

Lepas selesai apa yang patut kami gi jalan2 sekitar brinchang nampak Pak Tam Kek tu berhentilah beli Kek Durian Cheese dengan Kek Lobak Cheese dua2 harga RM15 jadi semuanya RM30 lah

Selain 2 kek pak tam tu aku beli jugak brokoli goreng cicah sos cili tu harga RM5 kat pasar malam golden hill memang sesaklah manusia kat situ hihi

Jalan2 nampak bunga ni macam bunga kekwa ke memang kekwa hehe maaflah aku memang suka jugaklah layan bunga2 ni tapi nama ke laut dalam ha ha

Tepi jalan pun jadik sebab cantik kan..............bunga tu hihi


 Malam lepas maghrib kami makan malam kat sini , kedai ni tepi jalan je arah nak masuk ke pasar malam golden hill tu , sedap2 jugak menunya kena lah jugak dengan tekak aku licin makan hehe

Suasana dalam kedai makan boleh nampak kereta2 bersusun nak masuk ke pasar malam golden hill tu


 Menu ni encik suami order Kueyteow goreng basah dengan teh o limau suamnya

Aku pulak cuba menu nasi goreng ayam grill dengan kopi o panas memang sedaplah


             Bismillah....jom makan


 Alhamdulillah dah kenyang jomlah balik ke inap desa mengantuk dah suhu sejuk malam2 tak kuasa dah nak jalan2 malam2 heeee


 Haha serius aku memang tak boleh bila suhu sejuk sangat macam malam ni suhu 18°C , berselubung terus dengan baju sejuk , jam 12.37 tengah malam aku tak boleh nak tidur lagi dahla baru kuar bilik air , air pun macam ais ja ja walaupun ada pemanas air tu tapi nak cepat tak sanggup berlamaan dalam toilet 

No comments: