Sunday 29 July 2018

MASAK SAYUR ISI KULIT TEMBIKAI



🙋‍♀️ Hi Korang , aku doakan korang yang tengah baca blog aku ni sentiasa sihat , ceria2 selalu bersama tugasan2 harian & di samping insan2 yang tersayang ok amin...😍

 Saje tempek gambar masa on the way ke chalet nur kasih bersama anak2 buah kesayangan ❤ aidil & ammar

Alkisah masa aku tengah kupas tembikai tu terfikir jugak 🤔 kulit tembikai 🍉 tu yang bawahnya isi putih2 tu boleh ke dimasak? so terus aku cari resepi rupenye ade je orang masak isi putih tembikai tu so lets try 😄 dari membazir bagus jugak dimasak sayur air 😄 

 So aku asingkan isi dengan isi bawah kulit tembikai tu camni so yang merah tu letak dalam peti ais boleh dimakan camtu saja pastu yang isi bawah kulit tembikai tu aku hiris memanjang nak masak sayur air 👩‍🍳

So caranya aku tumbuk kasar2 bawang merah , bawang putih , ikan bilis , biji lada hitam pastu tumis bila dah naik bau hmmm sedap baunya hehe so masuk air agak2 nak kuah banyak mana pastu masuk perasa hilal sikit dalam 2 sudu teh kecik tu baru masuk isi tadi bila mendidih sekejap angkat terus hidang hmm sedap macam masak labu air tu 😃👍 

So next nak masak sambal petai ikan bilis so aku asingkan biji dengan kulit guna pisau dengan gunting senang sikitla aku nak asing2kan 

So aku asingkan macam ni yang biji tu aku buat sambal yang kulit tu aku hiris panjang2 simpan bolehla masak kemudian 😘 

 Sambal petai ikan bilis ni memangla favourite aku 😘 makan dengan nasik panas2 memang aku la orang yang last bangun dari meja makan ha ha ha 😄

Cekodok pisang pun memang favourite aku jugak ni 😘 walaupun rupanya sedemikian rupa tapi memang layan makan aku masak guna 3 bahan je 👉 pisang lenyek2 dengan gula pastu masuk sikit2 tepung gandum ditapis pastu jemput2 dalam minyak panas2 hmmm 😍

Oklah aku stop dulu sebab dah 12 tgh malam memang time2 ni la aku rajin & ada masa nak menaip pun kan 😃 ada gambar so tempekla sini sebab penuh je storage aku dengan gambar 😄 daaaa 🙋‍♀️sweet dream & have a nice sleep 😴

Esok aku nak temankan encik suami ke klinik ntah ape yang gigit kulit mata dah bengkak pulak merah2 mungkin semut ke tahla sementara ni aku sapu sikit gamat kadang myk panas harap surutla so mungkin doktor boleh bagi krim sapu ke sian pulak tengok mata macam bengkak sikit kulit atas tu 🙈

No comments: