Thursday 28 January 2021

NASI ARAB YA HABIBI

 


2 Hari lepas perkataan Nasi Arab tiba2 muncul je dalam kepala otak aku 😄 pastu hari ni angin padang pasir datang jadi tiba2 aku jadi rajin nak ke dapur masak nasik arab ni ha ha lagipun bahan2 memang ada apalagik zasss jom kita bereksperimen kat dapur hehe 💪

 Ni je haa bahan2nya 😃 senang kan? ok meh aku cerita cara2 masak nasik arab habibi yang aku masak hari ni sementara aku tengah rajin nak menaip ni hihi kang aku kemalasan makan bulan2 la nak update N3 baru 😃

Mula2 nak masak nasik arab ni aku buat sup dulu sebab nak masak nasik jap gi guna sup ni jugak jadi ni cara rebus je bahan2 dia air , ayam , kiub ayam , garam , tomato , cabai hijau , kulit kayu manis , biji lada hitam , biji ketumbar & jintan manis , garam

Dah nampak masak ayam tu keluarkan pastu lumur dengan garam , serbuk kunyit dan jugak madu perap sebentar


Mula2 cara nak masak nasik tu basuh beras kemudian rendam sekejap sementara tu aku tumis biji ketumbar , biji lada hitam , jintan manis dengan minyak sapi guna kuali tanpa lekat tu pastu baru masukkan beras yang dah dibasuh tadi kacau2 selama seminit baru pindah ke dalam periuk nasik tambah air dari sup ayam tadi pastu letak ayam perapan dengan garam , madu , serbuk kunyit tadi ke dalam periuk nasik tu baru tambah daun ketumbar ok dah biar nasik tu masak kemudian dah berbunyik periuk nasik tekan tu dah nampak masak titikkan dengan pewarna makanan warna oren biar sekejap baru gembur2kan nasik


Dah gembur2kan biar dia betul2 masak baru hidang hehe sedap weh nasik arab ni lupa bila last aku masak dulu sesekali masak terasa kesedapannya tu hehe


Salad senang je cuma hiris dadu timun dengan tomato pastu bawang besar hiris ikut suka samada nak dadu atau memanjang dan tambah jus limau sket garam gula sket siap


Sambal pulak aku kisar cabai merah , cabai hijau , cili padi , tomato , bawang , garam , gula , jus lemon , daun ketumbar , daun pudina 

Nasi arab panas2 buat pulak black tea pun panas2 nyums sangatlah bagi aku 😘


No comments: