TELAH terbukti bahawa kehidupan Nabi kita Muhammad SAW di alam
barzakh adalah lebih sempurna dan lebih hebat daripada manusia lain. Hal
ini diceritakan sendiri oleh baginda. Malah disahkan wujudnya hubungan
antara diri baginda dengan umatnya.
Baginda mengetahui keadaan mereka, melihat amalan mereka, mendengar percakapan dan menjawab salam mereka.
Terdapat banyak hadis yang membahaskan berkenaan bab ini. Antaranya
ialah hadis daripada Abdullah ibnu Mas'ud ra. Nabi bersabda:
"Sesungguhnya Allah memiliki malaikat yang berlegar-legar di muka bumi,
untuk menyampaikan kepada saya salam daripada umat saya."
Dalam sebuah hadis lain, diriwayatkan daripada Ibnu Mas'ud ra., Nabi
bersabda: "Kehidupan saya adalah baik bagi kalian, kalian berbicara
(bertanya masalah dan hukum kepada baginda) dan dibicarakan bagi kalian
(dengan wahyu dan syariah daripada Allah melalui perantaraan baginda).
Kewafatan saya juga adalah baik bagi kalian. Amalan kalian dibentangkan
kepada saya, sekiranya apa yang saya lihat berunsur kebaikan, maka saya
memuji Allah ke atasnya dan sekiranya apa yang saya lihat berunsur
kejahatan, maka saya memohon keampunan kepada Allah untuk kalian."
Al-Hafiz Abu Zur'ah al 'Iraqi berkata di dalam kitab al Janaiz, daripada kitabnya Tarh al Tathrib fi Syarh al Taqrib: "Sanad hadis ini adalah baik. Al-Hafiz al-Haithami berkata di dalam Majma' al Zawa'id (jilid 9, halaman 24). Hadis ini diriwayatkan oleh al-Bazzar, dan perawi-perawinya adalah perawi yang sahih."
Ia menunjukkan bahawa Nabi mengetahui tentang amalan kita kerana ia
dibentangkan kepadanya dan baginda memohon keampunan kepada Allah untuk
kita atas kejahatan dan keburukan yang telah kita lakukan.
Jika demikian keadaannya, maka diharuskan kita bertawassul dengan baginda kepada Allah dan memohon syafaatnya di sisi Allah SWT.
Oleh kerana baginda mengetahui perbuatan kita termasuk bertawassul dan memohon syafaat tersebut, maka baginda akan memberi syafaat kepada kita dan mendoakan kita. Baginda adalah al Syafi' al Musyaffa (pemberi syafaat yang diizinkan oleh Allah SWT memberikan syafaat) dan Allah menambah kemuliaan dan ketinggiannya.
Sesungguhnya Allah SWT telah menyatakan di dalam al-Quran bahawa Nabi
adalah saksi ke atas umatnya. Ini tentu sekali menuntut kepada perlunya
diperlihatkan kepada baginda segala amalan mereka agar Rasulullah
menjadi saksi atas apa yang dilihat dan diketahuinya.
Ibnu al-Mubarak berkata: "Telah mengkhabarkan kepada kami seorang
lelaki daripada kaum Ansar, daripada Al-Minhal ibnu 'Amru, bahawa dia
mendengar Sa'id ibnu Al-Musayyib ra. berkata: Tidak berlalu walau satu
hari, melainkan dibentangkan kepada Baginda pada hari tersebut amalan
umatnya saban pagi dan petang. Maka baginda mengenali umatnya melalui
nama-nama mereka dan amalan mereka. Justeru itulah, Baginda SAW menjadi
saksi ke atas mereka." (Rujuk an-Nisaa: 41)
Hadis lain yang menunjukkan wujudnya pertalian kehidupan Nabi di alam
barzakh dengan umatnya yang masih hidup, ialah hadis daripada 'Ammar
ibnu Yasir ra. Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Allah telah mewakilkan
bagi kubur saya malaikat yang Allah telah diberikan kepadanya nama-nama
sekalian makhluk. Maka tidak seorangpun yang berselawat ke atas saya
sehingga hari Kiamat melainkan dia menyampaikan kepada saya dengan
namanya dan nama bapanya, Ini Fulan ibnu Fulan, dia telah berselawat ke
atas engkau."
Diriwayatkan oleh Al-Bazzar dan Abu Al-Syeikh Ibnu Hibban dengan
lafaznya bahawa Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Allah Yang Maha
Tinggi lagi Maha Agung mempunyai malaikat yang diberikan kepadanya
pendengaran sekalian makhluk. Maka dia berdiri di kubur saya apabila
saya telah wafat. Tiada seorang pun berselawat kepada saya melainkan
malaikat itu berkata: Wahai Muhammad! Fulan ibnu Fulan telah berselawat
kepada engkau."
Lalu baginda bersabda: "Maka Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung
akan berselawat ke atas lelaki tersebut bagi setiap satu selawatnya
dengan sepuluh selawat (daripada Allah)."
Daripada Abu al Darda ra. Rasulullah SAW bersabda: "Perbanyakanlah
selawat kepada saya pada hari Jumaat, kerana ia menjadi barang saksian
yang disaksikan oleh malaikat. Tidaklah seseorang berselawat ke atas
saya melainkan dibentangkan selawatnya itu kepada saya hinggalah dia
selesai berselawat."
Abu Darda berkata lagi: "Saya bertanya, Walaupun setelah engkau
wafat?" Baginda menjawab: "Walaupun setelah saya wafat. Sesungguhnya
Allah mengharamkan ke atas bumi ini daripada memamah jasad para Nabi,
maka sebenarnya Nabi Allah itu hidup dengan diberi rezeki padanya."
Diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Daud daripada Abu Hurairah ra, bahawa
Rasulullah bersabda: "Tidak seorang pun memberi salam kepada saya
kecuali Allah mengembalikan roh saya kepada saya sehingga saya dapat
menjawab salamnya."
Manakala dalam riwayat al Nasa'i dan lain-lainnya, daripada Nabi
bersabda: "Sesungguhnya Allah telah mewakilkan beberapa malaikat di
kuburku untuk menyampaikan kepada saya salam daripada umatku." - utusan
No comments:
Post a Comment